Sykkel revisited

Brua fra 1939 knytter Risøy til fastlandet, men den er ikke laget for dagens trafikkbilde.
Brua fra 1939 knytter Risøy til fastlandet, men den er ikke laget for dagens trafikkbilde.

Jeg har vært innom atferd i trafikken før, og det har blitt et stadig mer påtrengende tema. Jeg skrev om sykling i Bli en smartere trafikant og det slår meg fremdeles hvor egoistiske såkalte myke trafikanter kan være.

Jeg flyttet fra Risøy kort tid etter at jeg skrev det nevnte innlegget, men flyttet tilbake i sommer. Jeg har nevnt i flere innlegg at Haugesund ønsker å være kjent som en sykkelby. Den er det på noen måter, for dette er en liten by med sine 72 km². Jeg vokste opp i Ramsdalen og Bleikmyr, som er henholdsvis 7 og 12 km fra Nordheim i nabokommunen karmøy. Det er altså lett å komme seg fra den nordlige til den sørlige enden av kommunen på sykkel på relativt kort tid. Det kan en gjøre på sykkelstier, selv om en noen steder må ta en omvei, så kommunen har klart å gjøre sykkel til et attraktiv framkomstmiddel. Sentrum er likevel en utfordring.

Barna på Risøy har ikke mer enn snaue to km til skolen, men de får likevel gratis buss fra oktober til et stykke ut på våren. Jeg tror det er fordi det er farlig å krysse brua. Det er, som jeg har vært inne på i tidligere innlegg, mye tung og uforutsigbar trafikk over brua, men jeg ser på fotgjengere og syklister som det største problemet. Jeg går over brua 2-3 ganger hver dag og det er ytterst sjelden jeg er alene der. Det er mest hektisk om morgenen med bilister som er på vei til Aibel og fotgjengere/syklister som beveger seg i motsatt retning.

Det er akkurat plass nok til to fotgjengere ved siden av hverandre på fortauet, og det krever derfor at en viser litt fleksibilitet når en møter andre. Jeg opplever veldig ofte at denne velviljen mangler. Fotgjengere nekter å gi plass til andre, en fyr med segway forventer at vi flytter på oss, og det er sågar en del syklister som mener at vi plikter å gi dem klar bane. Det kanskje verste er elsykler som kommer i rasende fart opp bakken, og uten å gi noen lyd fra seg prøver de å passere på dette smale fortauet. Det har resultert i kollisjon flere ganger.

Problemene er stort sett over for fotgjengere når de har krysset brua, men krysset Skippergata-Strandgata kan være veldig kaotisk når det er mye trafikk, og det er ikke uvanlig å se at heller ikke bilistene er sikre på hvem som skal vike. En syklist er en kjørende trafikant og bør absolutt kjenne til trafiikkreglene. Den kanskje viktigste er Vegtrafikkloven § 3: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Reglene sier ellers at fortauet er for gående, men at det er tillatt å sykle på gangveg, fortau og gågater når trafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Passering av gående bør skje i god avstand og i tilnærmet gangfart (§ 18 Forskrift om kjørende og gående trafikk). Dette bør være klart nok, og det er faktisk lov å gå av sykkelen. Hvis du som syklist synes at tungtrafikken kommer ubehagelig nær deg, bør du rett og slett gå av sykkelen og leie sykkelen på fortauet. Det er ikke en god idé å skremme eller true barna ut i den veldig farlige veien.

Det er ekstremt viktig med lys på sykkelen. Noe annet er både uansvarlig og straffbart, men det kan blir for mye av det gode. Det er LED-lamper for sykkel som kan gi opp til sju ganger sterkere lys enn vanlige billykter. Noen av dem blinker også, noe jeg synes er spesielt ubehagelig. Hvis en har et kraftig lys er det lurt å la det peke nedover. Den engelske You-tube.kanalen Cycle Gaz demonstrerer lysproblemet i denne videoen:

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s