Norges dårligste sykkelby har visjoner

Utsikt mot Karmøy fra Haugesund sentrum. De to bygdene har et godt stykke igjen før de kan kalle seg sykkelbyer.
Utsikt mot Karmøy fra Haugesund sentrum. De to bygdene har et godt stykke igjen før de kan kalle seg sykkelbyer.

Haugesund fikk nylig ei sykkelgate i sentrum. Det er en prøveordning der kommunen har fjernet muligheten for korttidsparkering i Skjoldaveien for å gi plass til syklistene. Det er positivt at dette kommer hvis det blir starten på en utvikling, men det går veldig seint. Sykkelbyen Haugesund-Karmøy er et prosjekt mellom de to byene i Nord-Rogaland, Statens Vegvesen og Rogaland Fylkeskommune. Et av målene var å doble andelen sykkeltrafikk fra 2012 til 2016, og 20 prosent av alle reiser skal foretas med sykkel innen 2020.

Sykkelfeltet i Skjoldavegen er det første synlige tegnet på at Haugesund faktisk mener noe med planene om sentrum, og det er derfor ikke overraskende at kommunen konsekvent har oppnådd bunnoteringer når Syklistenes Landsforening kårer de 30 beste sykkelbyene (28. plass i fjor). Det er mange som håper at det nye sykkelfeltet er starten på noe bedre.

En kan likevel lure på hvor sterk viljen er blant politikerne. Kommunen har nemlig hatt en plan de siste årene om å utvikle sentrum. Det er der boligbyggingen skal skje, og det er et mål i Kommuneplanen fra 2015 at 60 prosent av veksten innen handelsvirksomhet skal styres mot sentrum. Planen sier også at «60 prosent av alle nye areal og besøksintensive arbeidsplasser plasseres i og ved sentrum.» En skulle dermed tro at fokuset var på sentrum, men kommunen har likevel vært positiv til Coops planer på Raglamyr siden 2011. De vil nemlig bygge en nesten 32 000 kvadratmeter stor byggvare-butikk vegg i vegg med Amandasenteret. Fylket har stoppet byggingen fordi det var i strid med regional planbestemmelse, og selv om kommunepolitikerne kanskje ikke er i stand til å ta de beste valgene, virker det rart at dette blir avgjort i Stavanger.

Den nye sykkelbanen i Haugesund sentrum.
Kommunen gjør plass til syklistene i Skjoldavegen.

Jeg sitter med en følelse av at kommunen egentlig ikke er motivert til å følge sine egne planer. Fylket sa nylig nei til Coop på nytt, mens kommunen fremdeles var positiv. Det har så langt vært fokus på boligbygging i sentrum, mens butikkene stort sett finnes i utkanten. Det har blitt snakket mye om utvikling av Flotmyr (området rundt rutebilstasjonen i sentrum) i en årrekke allerede. Det er der de store butikkene skal komme hvis de noensinne kommer tilbake til sentrum, men det vi har så langt er fine ord, et kort sykkelfelt og en skatepark. Jeg mener å huske at det var en arkitektstudent som foreslo å bygge tak over Haraldsgata, gågata i Haugesund på 1980-tallet. Forslaget fikk en heller lunken mottakelse, men i en by der regnet kommer ofte og gjerne horisontalt hadde ikke det vært negativt for handelen.

Jeg har opplevd litt av hvert fra syklister i det siste, og kommer kanskje tilbake til sikkerhet i et nytt innlegg. Hvis det kommer flere sykler på veiene, betyr det noe for atferden vår i trafikken?

Kommuneplan Haugesund

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s